Elastiekrijden

Dit is elastiek- of harmonica rijden

Elastiek-of harmonicarijden

Zoals vele toerrijders* al hebben gemerkt is het rijden in een groep niet altijd even makkelijk. Je moet als motorrijder* goed opletten, de route lezen en zorgen, dat er geen brokken worden gemaakt. Ook wil de navigatie wel eens afleiden, terwijl je als bestuurder* de volle aandacht bij het verkeer zou moeten hebben op de weg.

Ook mede-weggebruikers* ondervinden dikwijls onnodige hinder van de grote groepen motorrijders.* De groep gedraagt zich vaak als een log apparaat, wat meer lijkt op een bus van 500 meter, dan op een groep motorrijders*. Over het algemeen gaat het allemaal wel goed, maar dat hebben we ook vaak te danken aan de andere weggebruikers* en niet altijd aan ons zelf. Ook de voorrijder* maakt zich vaak zorgen over de gehele groep en probeert die, ten koste van de verkeersveiligheid, bij elkaar te houden. Daarbij wordt er soms langzaam gereden, wat irritatie opwekt bij andere weggebruikers*. Soms wordt gestopt op parkeerplaatsen, die daar eigenlijk niet geschikt voor zijn, waarbij het weer vertrekken tot vreemde situaties kan leiden, zeker als het een beetje drukker is.

Daarom heeft het elastiek rijden de voorkeur.

Wat is elastiek- of harmonica rijden ?

Een paar belangrijke punten:

1. Je beschikt niet over een route en navigatie heb je dus niet meer nodig voor je route.  . De voorrijder* beschikt over de (juiste) route en kan eventueel, indien de groep groter is, worden aangevuld met een tweede of derde motorrijder*. De motorrijders* met de route zijn (vaak) te herkennen aan afwijkende opvallende veiligheidsvesten.

2. Voor het rijden van je juiste route maak je gebruik van de aanwijzingen, die je krijgt van de motorrijder*, die voor jou rijdt. Deze krijgt zijn aanwijzingen weer van de motorrijder*, die voor hem* rijdt. Het komt er dus op neer, dat jij ervoor moet zorgen, dat de motorrijder* achter jou de juiste route gaat rijden.

3. Dit doet hij door bij elke afslag (dat is waar niet logisch rechtdoor wordt gereden) te zorgen, dat de volgende motorrijder* dit kan en zal zien. Indien de volgende motorrijder* niet binnen zichtbereik is blijft hij vóór of op de afslag op een veilige plek stilstaan en maakt hij aan de volgende motorrijder* onmiskenbaar duidelijk in welke richting moet worden gereden.

4. Op het moment, dat bij een verandering van de route de motorrijder* aan de hem* volgende motorrijder* niet kan aangeven, welke richting wordt gevolgd, stopt hij* dichtbij of net vóór die routewijziging en blijft stilstaan op een voor hem veilige plaats, indien mogelijk met de voorzijde van zijn motor in de richting van de te volgen route.

5. Aan de naderende deelnemers* geeft hij* duidelijk aan, in welke richting de route zal worden vervolgd.

6. De volgorde zal dus niet wijzigen, daar je voor de jouw volgende motorrijder* weer gaat invoegen. Wijk nooit af van de route en ga nooit zelf zoeken. Bij een incident zal de voorrijder* de route in tegenovergestelde richting gaan rijden.

7. De gemiddelde snelheid wordt niet bepaald door de voorrijder*. De voorrijder* is afhankelijk van de snelheid van de gehele groep. Indien de voorrijder* of de motorrijder* voor jou, zijn snelheid verhoogd is het beslist niet noodzakelijk om deze te volgen. Jij zelf bepaald dus ten allen tijde je eigen snelheid.

8. De voorrijder* kan indien nodig de route nog wijzigen, waarbij te denken valt aan wegafsluitingen/ongevallen of weersomstandigheden. De rest van de groep blijft dan gewoon volgen en zal de routewijziging niet opmerken.

9. Bij pech of ongeval zal de staartrijder* (telefonisch of via whatsapp) contact opnemen met de voorrijder* en hem* op de hoogte stellen. Er kan dan naar een centraal punt worden gereden, vanwaar na overleg de rit verder kan worden gereden.

10. Het startpunt en het eindpunt zijn bekend bij alle deelnemers*.

Wat zijn de nadelen van harmonica- of elastiekrijden? Er zijn geen noemenswaardige nadelen. 

Voordelen?

De voorrijder* kan zich voor de volle 100% richten op de te volgen route en hoeft zich niet meer verantwoordelijk te voelen voor alle andere deelnemers*. Het is niet meer nodig, dat een ieder de route moet kennen of onderweg moet lezen. De lengte van de hele groep kan variëren, waardoor veel soepeler en makkelijker gereden kan worden. Je hoeft niet constant te letten op de hele groep. De verkeersveiligheid wordt verhoogd, aangezien er niet meer dicht op elkaar gereden hoeft te worden. Je kunt de voor de volle 100 % bezighouden met waarvoor je bent gekomen, namelijk genieten van het motorrijden en de omgeving.

TIP 1: Je kunt afspreken, dat een motorrijder*, die stil komt te staan, weer aansluit achteraan de groep. Spreek in dat geval duidelijk af, dat de laatste motorrijder* aangeeft, dat hij op dat moment de laatste is.

TIP 2:  Bij een tankstop allemaal voldoende brandstof in je tank. Zorg bij het verlaten van een tankstation, dat je ten allen tijde minimaal 150 kilometer kunt rijden op jouw brandstof voorraad. 

* Daar waar in bovenstaande tekst de mannelijke vorm is gebruikt kan natuurlijk ook de vrouwelijke vorm worden gelezen.


Naar de Harz | 2025

| Welkom
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin